Islam Como Anarquismo Mistico2
Abdennur Prado. Islam como Anarquismo Místico. Ed. Virus. Barcelona 2010
http://abdennurprado.wordpress.com/
http://www.viruseditorial.net/
Existeix un fons anarquista inherent a l’islam que mereix ser posat en primer pla. Des de la cosmologia corànica, es diu que l’ésser humà en estat de naturalesa és un ‘esclau (o servent) d’Al-lâh’, de la mateixa manera que el gira-sol és esclau del sol, ja que s’hi troba vinculat d’una manera orgànica. El concepte de la submissió a la Realitat Única (al- islam) no es tradueix en submissió a una institució humana, sinó tot el contrari: condueix al rebuig de tota coacció exterior com a contrària a la naturalesa de les coses. El musulmà rebutja les limitacions que el mercat i la institucionalització de la vida imposa a la seva llibertat, com a espai interior en el qual la intimitat amb la Creació es fa possible. La llibertat que reconeix el musulmà no és la llibertat política sota la tutela de l’Estat, sinó un estat/espai interior que ens capacita per rebutjar el món de les representacions, rebutjar la ficció del poder amb què alguns es revesteixen. Això es basa en la idea que l’ésser humà és en essència noble, que el seu estat de naturalesa (fitrah) és superior al seu estat de cultura. Diu Ibn Khaldun: “L’ordre polític i educatiu és contrari a la força de l’ànima, perquè encarna una instància de control exterior.” En aquest punt, s’entén que s’hagi qualificat l’islam com un ‘anarquisme místic’.
Abdennur Prado és escriptor, president de la Junta Islàmica Catalana i codirector del Congrés Internacional de Feminisme Islàmic.
Abdennur Prado. Islam como Anarquismo Místico. Ed. Virus. Barcelona 2010
http://abdennurprado.wordpress.com/
http://www.viruseditorial.net/
Existe un fondo anarquista inherente al islam que merece ser puesto en
primer plano. Desde la cosmología coránica, se dice que el ser humano en
estado de naturaleza es un 'esclavo (o sirviente) de Al-lâh', al igual
que el girasol es esclavo del sol, ya que se encuentra vinculado de
manera orgánica. El concepto de la sumisión a la Realidad Única
(al-islam) no se traduce en sumisión a una institución humana, sino todo
lo contrario: conduce al rechazo de toda coacción exterior como
contraria a la naturaleza de las cosas. El musulmán rechaza las
limitaciones que el mercado y la institucionalización de la vida impone a
su libertad, como espacio interior en el que la intimidad con la
Creación se hace posible. La libertad que reconoce el musulmán no es la
libertad política bajo la tutela del Estado, sino un estado / espacio
interior que nos capacita para rechazar el mundo de las
representaciones, rechazar la ficción del poder con que algunos se
revisten. Esto se basa en la idea de que el ser humano es en esencia
noble, que su estado de naturaleza (fitrah) es superior a su estado de
cultura. Dice Ibn Jaldún: "El orden político y educativo es contrario a
la fuerza del alma, porque encarna una instancia de control exterior."
En este punto, se entiende que se haya calificado el islam como un
'anarquismo místico '.
Abdennur Prado es escritor, presidente de la Junta Islámica Catalana y
codirector del Congreso Internacional de Feminismo Islámico.
There is an anarchist essence inherent in Islam, which deserves our
attention. Koranic cosmology states that a human being in the state of
nature is a ‘slave (or serf) of Al-lâh, just as a sunflower is a slave
of the sun, because they are organically linked. The concept of
submission to a Single Reality (al- islam) does not translate into
submission to human institutions, rather the reverse: it leads to a
rejection of all external coercion as contrary to the nature of things.
Muslims reject the limits that the market and the institutionalisation
of life impose on their freedom, as an inner space in which intimacy
with Creation becomes possible. The freedom that Muslims recognise is
not political freedom under protection of the State, but an inner
state/space that enables us to reject the world of representations,
reject the fiction of power that some sheathe themselves in. This is
based on idea that human beings are noble in essence, that their state
of nature (fitrah) is superior to their state of culture. Ibn Jaldún
says: “The political and educational order is contrary to the power of
the soul because it embodies an instance of external control”.This point
explains why Islam has been described as ‘mystical anarchy’.
Abdennur Prado is a writer, president of the Catalan Islamic Council and co-director of the International Congress of Islamic Feminism.
Abdennur Prado is a writer, president of the Catalan Islamic Council and co-director of the International Congress of Islamic Feminism.
Existeix un fons anarquista inherent a l’islam que mereix ser posat en primer pla. Des de la cosmologia corànica, es diu que l’ésser humà en estat de naturalesa és un ‘esclau (o servent) d’Al-lâh’, de la mateixa manera que el gira-sol és esclau del sol, ja que s’hi troba vinculat d’una manera orgànica. El concepte de la submissió a la Realitat Única (al- islam) no es tradueix en submissió a una institució humana, sinó tot el contrari: condueix al rebuig de tota coacció exterior com a contrària a la naturalesa de les coses. El musulmà rebutja les limitacions que el mercat i la institucionalització de la vida imposa a la seva llibertat, com a espai interior en el qual la intimitat amb la Creació es fa possible. La llibertat que reconeix el musulmà no és la llibertat política sota la tutela de l’Estat, sinó un estat/espai interior que ens capacita per rebutjar el món de les representacions, rebutjar la ficció del poder amb què alguns es revesteixen. Això es basa en la idea que l’ésser humà és en essència noble, que el seu estat de naturalesa (fitrah) és superior al seu estat de cultura. Diu Ibn Khaldun: “L’ordre polític i educatiu és contrari a la força de l’ànima, perquè encarna una instància de control exterior.” En aquest punt, s’entén que s’hagi qualificat l’islam com un ‘anarquisme místic’.
Abdennur Prado és escriptor, president de la Junta Islàmica Catalana i codirector del Congrés Internacional de Feminisme Islàmic.